پاورپوینت حوضخانه در معماری ایرانی

دسته بندي : فنی و مهندسی » معماری
توضیحات:
پاورپوینت حوضخانه در معماری ایرانی، 12 اسلاید.

بخشی از متن:
یکی از عناصر معماری ایرانی در فلات خشک و نیمه‌خشک ایران حوضخانه‌ است. حوضخانه ایرانی فضایی تابستان‌نشین و معمولاً به شکل هشت‌گوش است که اغلب در داخل ساختمان و به‌صورت سرپوشیده و مرتفع ساخته می‌شده است. حوضخانه‌های ایرانی دارای حوض آبی در مرکز و بادگیری در سقف هستند. بادگیرها باد را به داخل منتقل می‌کردند.
در معماری بناهای کویری، استفاده از ویژگی‌هایی که جنبه‌ای از طبیعت را به‌گونه‌ای در محیط خانه جاری کرده است، به چشم می‌خورد. علاوه بر جنبه‌های زیباسازی، توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر جهت تعدیل دما و مطلوب‌ترساختن محیط، ازجمله نکاتی است که معماران مناطق کویری با ساخت عناصر بومی همچون حوضخانه مدنظر قرار داده‌اند.
حوضخانه ایرانی فضایی مناسب برای روزهای گرم تابستانی بوده است و به همین دلیل، به آن تابستان‌نشین نیز می‌گفتند. حوضخانه‌ها ارتباط کارآمدی با دیگر فضاهای ساختمان داشتند.
حوضخانه ایرانی یکی از نشانه‌های همزیستی مسالمت‌آمیز انسان با طبیعت خشک کویری در خانه‌های مسکونی ایران است و بر پایه‌ی اصول و قواعد اقلیمی بنا شده است. با تعبیه‌ی یک حوض درون فضاهای مسکونی، مکانی با هوایی مرطوب و معتدل پدید می‌آمد. تبخیر آب می‌تواند موجب کاهش دمای هوا شود. هنگامی‌که آب تبخیر می‌شود، اگر نسیم یا بادی بوزد، آب همانند کولر آبی هوا را خنک می‌کند؛ به‌خصوص اگر فواره‌ای هم در حوض وجود داشته باشد.

سرفصل ها:
مقدمه
معنای لغوی حوض و حوضخانه
معماری حوضخانه ایرانی
دلایل ساخت حوضخانه‌های ایرانی
گونه شناسی پلان در حوضخانه ایرانی
حوضخانه در مساجد
حوضخانه‌ها در عصر حاضر
خصوصیات معماری حوضخانه ایرانی
نتیجه گیری
منابع
دسته بندی: فنی و مهندسی » معماری

تعداد مشاهده: 3507 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.pptx

فرمت فایل اصلی: pptx

تعداد صفحات: 12

حجم فایل:8,050 کیلوبایت

 قیمت: 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    این فایل پاورپوینت قابل ویرایش مناسب دانشجویان معماری و ... میباشد.

  • محتوای فایل دانلودی:
    پاورپوینت